Gebruikers

Gebruikers

Mensen en motieven

Voor de interventies willen we zicht krijgen op het gebruik en de betekenis van de Arena Boulevard. Wie zijn de gebruikers? Welke groepen zijn te onderscheiden? Hoe gebruiken ze de ruimte? Waarom zijn ze er? Wat drijft ze? En wat vinden ze van de plek? Hoe varieert dit onder de verschillende condities? In het onderzoek wordt hiertoe een combinatie van onderzoeksmethoden ingezet: enquêtes, sociologische observaties, walk along interviews, fotografie en video-opnamen.

Gedefinieerde gebruikers groepen

kantoorpersoneel

kantoorpersoneel

Op maandag tot en met vrijdag is er veel kantoorpersoneel aanwezig op de ArenA Boulevard. De drukste momenten zijn tussen 7.00 en 900; 12.00 en 14.00 en na 17.00. Kantoormedewerkers lopen doelgericht van A naar B. De pas is snel en in een rechte lijn. Tijdens de lunchuren lopen velen richting het Hoekenrodeplein om bij een van de horeca gelegenheden iets te eten te halen.

winkelpubliek

winkelpubliek

Het winkelend publiek is op elk moment van de dag aanwezig, alhowel het ’s morgens nog rustig is. Vooral op zaterdag is het druk. Het winkelend publiek bezoekt de MediaMarkt, Decathlon, Perry Sport, Prenatal en de Villa Arena. Het bezoek is meestal doelgericht. Sommigen combineren het winkelen met een bezoek aan de Febo.

toeristen

toeristen

Toeristen zijn te herkennen aan de rolkoffer die ze bij zich hebben, maar ook aan de manier van lopen. Ze dwalen soms gedesoriënteerd rond en kijken zoekend om zich heen. Er zijn een aantal punten waar zij stoppen om op hun mobiel de weg naar een hotel te vinden. Er zijn ook toeristen die speciaal naar de Boulevard komen om er een selfie te maken met het stadion als achtergrond.

Facilitair

facilitair

Naast het werkende kantoorpubliek, zijn er ook facilitaire medewerkers aanwezig, dit is voornamelijk in de ochtenduren tussen 10.00 en 12.00. Tijdens dit dalmoment worden goederen aangeleverd met (vracht)auto’s en kleine karretjes.

gezinnen

gezinnen

Gezinnen komen voor Ballorig, een van de grote winkels, een filmvoorstelling of evenementen in de Afas en Ziggodome. Kinderen rennen door de openbare ruimte, er worden foto’s gemaakt en frietjes en ijsjes gegeten bij de Febo. Een bezoek aan de ArenA Boulevard is voor gezinnen een uitje, alhoewel er op de Boulevard zelf voor kinderen niet zoveel valt te doen.

evenementen publiek

evenementen publiek

Tijdens evenementen krijgt de ArenA Boulevard een andere sfeer. Er is een grote mensenmassa aanwezig, met name vlak voor en na voetbalwedstrijden, evenementen en concerten. Het publiek dat op een bepaald evenement afkomt deelt met anderen op dat moment eenzelfde sfeer en interesse.

Afgenomen enquêtes

Eén van de methodes van onderzoek is het afnemen van enquetes over de verblijfskwaliteit en sociale veiligheid op de Boulevard. Er zijn 165 enquetes afgenomen op piek- en dalmomenten (o.a. met studenten). Aan bezoekers is onder andere gevraagd om de meest en minst aantrekkelijke plek op een kaart van de boulevard aan te geven. Op de onderstaande kaarten zijn de resultaten hiervan te zien.

in enquetes aangegeven als minst aantrekkelijke plekken

in enquetes aangegeven als meest aantrekkelijke plekken

Als je de resulataten van beide enquetes over elkaar heen legt kun je weer de driedeling van het plein zien.